Array ( [type] => 8192 [message] => mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead [file] => /home/blogir/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  گل ابري گل ابري

گل و گیاه ظرافت

گل ابري

ابريگل ابري گياهي يك‎ساله با نام علمي Ageratum houstonianum، متعلق به تيره آفتابگردان (Asteraceae & Cmpositeae) مي‎باشد كه بومي جنوب غرب آمريكا و مكزيك است و در ساير نواحي دنيا مانند بخش‎هايي از اروپا و بريتانيا، به‎صورت فرار از كشت به‎عنوان گياه خودروي (هرز) ديده مي‎شود. گل ابري به‎طور طبيعي در ايران نمي‎رويد ولي به‎عنوان زينتي در مناطق مختلف كشور كاشته مي‎شود. گياه به‎دليل سهولت تكثير و داشتن گل‎هاي رأسي الوان موردتوجه پرورش‎دهندگان گل و گياه در سراسر جهان قرار گرفته است.

گل ابري نام گلي زيبا و زينتي است كه بومي مناطق مكزيك است و از آنجا به ساير كشورها به دليل تنوع رنگ و زيبايي كه دارد صادر شد. گل ابري بوته‌اي شكل و به‌صورت دائمي است ولي معمولاً آن را هرساله كشت مي‌كنند. اين گل به‌صورت متراكم مي‌باشد. گل‌هاي اين گياه لوله‌اي سفيد، قرمز، آبي و بنفش است. زماني كه گل‌هاي گل ابري شكفته و باز شوند تمامي سطح برگ را همچون ابريشمي پوشانند، طوري كه بوته غرق در گل مي‌شود. گل ابري گياه پر رشدي است. از گل ابري كه داراي واريته بلندي مي‌باشند براي حاشيه‌ها و تپه‌هاي استفاده مي‌شود و گل‌هاي ابري كه واريته كوتاهي دارند براي تزئين فضاي پارك‌ها و همچنين نقشه‌هاي موزاييكي استفاده مي‌شود. تلفيق رنگ‌هاي گل ابري يك فضاي رؤيايي و رمانتيكي را به وجود مي‌آورد.

امروزه ارقام متنوعي از نظر فرم بوته و رنگ گل‎ها توسط متخصصين اصلاح و نبات توليد شده و به‎عنوان گياه زينتي مورداستفاده قرار مي‎گيرد. ارتفاع بوته در اين ارقام از ۳۰ تا ۱۰۰ سانتيمتر متغير است. فرم‎هاي پابلند، پاكوتاه و پا متوسط با رنگ هاي گل ابري آبي، گل ابري صورتي، گل ابري نقره اي و گل ابري سفيد بيشتر موردتوجه است. رقم‎هاي پابلند علاوه بر استفاده به‎عنوان زينتي در فضاهاي سبز، باغچه‎ها و پارك‌ها مي‎توانند به‎عنوان گل شاخه بريده استفاده شود. ارقام پاكوتاه را نيز مي‎توان در فضاهاي سبز، گلدان‎ها، حياط و يا بالكن منازل كشت نمود. دوره گلدهي پايداري دارد و از اواخر بهار شروع و تا اواخر فصل رشد يعني پائيز ادامه مي‎يابد حتي در آذر ماه گل ابري در باغ جلب توجه مي‌كند و در اين روزها بذر فراواني دارد.

در صورتي كه اين گياه ۸-۱۰ هفته قبل از كاشت در زمين اصلي، در اواخر زمستان و يا اوايل بهار در گلخانه كشت شود، گلدهي از اواسط بهار آغاز و تا پايان فصل رشد ادامه مي‎يابد. براي گلدهي بهتر گياه و رشد بوته‌اي مي‌بايست بعد از پژمرده شدن گل‌ها نسبت به سرزني گياه اقدام كرد تا گل‌هاي جوان‌تر ظاهر شوند.

كاشت

گياه تا حد قابل قبولي در مقابل كم‌آبي مقاوم است اما وجود رطوبت مناسب در محيط ريشه باعث رشد بهينه و بروز استعدادهاي گياه مي‎گردد. دور آبياري در گياه كاملاً وابسته به ميزان مواد آلي خاك است. خاك‎هاي غني از مواد آلي با درصد مناسبي از رس، توانايي بالايي در حفاظت آب در خاك دارند و در اين قبيل خاك‎ها دور آبياري بيشتر از خاك‎هاي شني سبك، در نظر گرفته مي‎شود. براي اجتناب از بروز بيماري در گياهان، از آبياري باراني كه شرايط مناسب براي بيماري‎ها بخصوص بيماري‎هاي قارچي را فراهم مي‎كند، حتي‎الامكان استفاده نشود. آبياري قطره‎اي، نشتي و جوي‎‎پشته‎اي بهترين روش آبياري در اين گياه مي‎باشند. در روزهاي گرم تابستان براي جلوگيري از ايجاد تنش در گياه، بهتر است گياه آب بيشتري دريافت نمايد. اين گياه به‌خوبي در شرايط مختلف نوري رشد مي‎كند، اما براي رشد ايده‎آل نياز به آفتاب مناسب دارد. با وجودي كه در آفتاب كامل گل­ساره‌هاي پرپشتي توليد مي‎كند اما به راحتي در نيم‎سايه نيز قابل‌كشت است. در صورت كاشت گل ابري در مناطق سايه‎اي ارتفاع گياه بيشتر و تعداد گل در بوته‎ها كمتر از شرايط آفتابي است. دماي مناسب براي جوانه‎زني بذر گل ابري ۱۸-۲۱ درجه سانتي‌گراد است. دماي بهينه رشد گياه ۱۶-۲۱ درجه سانتي‌گراد مي‎باشد و در زير دماي ۱۶ درجه سانتي‌گراد گلدهي گياه به‎دليل عدم دريافت مجموع دماي موردنياز گلدهي به تأخير مي‎افتد. گياه تا دماي ۳۰ درجه سانتي‌گراد و حتي كمي بيشتر را به‌خوبي تحمل مي‎كند.

گل ابري در هر خاكي با زهكشي مناسب رشد مي‎كند. حتي در خاك‎هاي ضعيف قادر به تخليه مواد غذايي خاك است. در خاك‎هاي رسي سنگين به‎دليل عدم زهكشي مناسب رشد ريشه به تأخير مي‎افتد و نياز اكسيژن ريشه به‎خوبي تأمين نمي‎شود. اين عامل باعث كاهش رشد و ايجاد بيماري در ريشه گياه مي‎شود. گياه براي رشد مطلوب، خاك غني از مواد آلي كه قبل از كاشت گل ابري به خاك اضافه مي‎شود، نياز دارد. مواد آلي در خاك باعث ايجاد خلل و فرج و تأمين هواي موردنياز در خاك مي‎شود و از پوسيدگي ريشه جلوگيري مي‎شود.pH خاك براي رشد مطلوب ۸/۵-۲/۶ است و گياه خاك‎هاي نسبتاً اسيدي را براي رشد ترجيح مي‎دهد. در خاك با pH بالا (خاك‎هاي قليايي) كمبود آهن در خاك احساس مي‎شود كه با اضافه كردن سولفات آهن مشكل حل مي‎شود. گياهاني كه كمبود آهن دارند شاخ و برگ رنگ‎پريده و زرد دارند. البته شاخ و برگ زرد ممكن است با كمبود ازت نيز ايجاد شود كه در اين حالت تمامي سطح برگ برخلاف كمبود آهن كه رگبرگ‎ها سبز هستند، تمامي سطح برگ سبز كم‎رنگ يا زرد مي‎شود.

گل ابري از طريق بذر در اواخر زمستان (بهمن ماه) در شاسي و يا به‎صورت مستقيم در زمين اصلي در اوايل ارديبهشت‎ماه كشت مي‎شود و از طريق قلمه نيز تكثير مي‎يابد. قلمه‎ها را از روي پايه مادري كه در گلخانه نگهداري مي‎شود در اواخر زمستان برداشت و در شاسي نيمه‎گرم مي‎كارند و پس از ريشه‎دهي در گلدان مي‎كارند تا براي بهار آماده شود. دانه‎ها (بذرهاي) گياه براي جوانه‎زني نياز به نور دارند بنابراين نبايد عميق كاشته شوند. براي پرهيز از كاشت عميق پس از افشاندن بذر گل ابري ها، روي آن‌ها را با لايه نازكي از كود دامي مي‎پوشانند. نكته قابل‌توجه در مورد اين گياه اينكه براي داشتن گل‎هاي متعدد و باكيفيت و تحريك گياه براي گلدهي زياد بهتر است فواصل بوته‎ها از يكديگر كمي بيشتر در نظر گرفته شود. براي داشتن تراكم مناسب معمولاً ميزان بذر را كمي بيشتر در نظر گرفته و پس از سبز كردن اقدام به تنك كردن و اصلاح تراكم مي‎نمايند.

بيماري‎هاي اصلي اين گياه كپك پودري و بوته‎ميري با عامليت قارچ Pythium است كه تحت تأثير مستقيم نحوه آبياري و رطوبت قرار مي‎گيرد. كپك پودري به‎صورت قارچ سفيد در سطح فوقاني برگ ظاهر مي‎شود و ممكن است در گل‎آذين نيز تشكيل شود. پيتيوم نيز باعث مرگ گياه از ناحيه طوقه (محل تماس ريشه و ساقه در نزديكي سطح خاك) و ريشه مي‎شود كه در آن گياه به‎كلي از بين مي‎رود. بهترين روش پيشگيري استفاده از آبياري قطره‎اي و انجام حداقل آبياري باراني و پرهيز از تماس آب با اندام‎هاي هوايي گياه است. حذف گياهان هرز كه باعث تضعيف گياه و ايجاد رطوبت و سايه در كانوپي (سايه‎انداز) گياهان مي‎شوند، از شيوع بيماري مي‎كاهد. همچنين مي‎توان از سموم قارچ‎كش براي مبارزه با بيماري‎هاي قارچي استفاده نمود. شته‎ها، مگس سفيد، تريپس و كنه‎هاي تارتن آفات مهم ابري هستند. تريپس‎ها با مكيدن سلول‎هاي گياهي و استفاده از مواد غذايي آن‌ها باعث تضعيف گياه مي‎شوند. ايجاد لكه‎هاي خاكستري- نقره‎اي بر روي شاخ و برگ از علائم وجود تريپس است. در سطوح بالاتر آلودگي، برگ‎ها پژمرده مي‎شوند. تريپس‎ها همچنين يك كانال براي انتقال ويروس به داخل گياه هستند. وجود پيچش در برگ و عسلك نشانگر حمله شته به گياه مي‎باشد. شته‎ها نيز با سوراخ كردن بافت‎هاي گياهي از شيره پرورده تغذيه و گياه را تضعيف مي‎كنند. وجود عسلك موجب افت ميزان فتوسنتز به‎دليل بستن روزنه‎هاي گياهان و تشكيل قارچ و باعث افت كمي و كيفي توليد گياه مي‎شود. كنه‎هاي عنكبوتي (تارتن) از قسمت زيرين برگ تغذيه مي‎كنند. اين تغذيه باعث ايجاد لكه‎هاي زرد و كاهش رشد گياه مي‎شود. به ياد داشته باشيد كه گياهان سالم و قوي كمتر در معرض آفات و بيماري‎ها قرار مي‎گيرند. درخصوص نگهداري گل ابري براي كنترل شته‎ها از سموم شته‎كش موجود در بازار از جمله ايميدو كلوپرايد، متاسيستوكس و … مي‌توان استفاده كرد و براي كنترل كنه‎ها، مگس سفيد و تريپس از سموم دانيتول و پروپارژيت و … استفاده مي‎شود.

براي خريد بذر گل ابري و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/6/16 ساعت: ۲۰ توسط:zerafatcom :